Sender del Congost

El Congost
El Congost
Carregat originalment per Jesús Cano Sánchez

La Garriga, una de les poblacions més importants que envolten els Cingles de Bertí i el Massís del Montseny, i on s'hi arriba fàcilment per carretera (la C-17 o antiga N-152) o per ferrocarril (la línia C3 de Rodalies, de Barcelona a Vic i Puigcerdà), és el punt de partida d'aquesta interessat i assequible excursió.

Aquesta ruta, rehabilitada fa uns anys, segueix, en direcció nord, el congost del riu Congost (valgui la redundància) per passar pel nucli urbà de Figaró i arribar a Santa Eugènia del Congost, aprofitant al màxim l'antic camí ral de Barcelona a Vic. El riu, que creuarem unes quantes vegades, és habitualment de poc cabal i de règim mediterrani, pel qual caldrà anar en compte en èpoques de pluges.

Powered by Wikiloc


L'excursió comença a l'aparcament del parc dels Pinetons. Un rètol indicador ens assenyala el Sender del Congost i el PR C-33, que creua el riu per anar al veïnat de Querol, situat just a l'altra banda. Iniciem la marxa en direcció al túnel que creua per sota l'autovia, cap al nord i sense creuar el riu. Un cop creuada la C-17 arribem a la finca de can Morull (km 0.36; 235m; 0:04h), també coneguda com el Bon Retiro, on destaca la porta del barri amb unes grans tisores (no es tracta d'un visionari, sinó que el propietari de la finca des de 1999 es dedicava a la confecció).

Deixem, doncs, can Morull a l'esquerra i seguim l'ombrívol sender de terra que remunta el riu, decorat inicialment per uns grans plataners i canyissars a la llera oposada. Aquest paisatge ens acompanya una bona estona fins a creuar el pont de can Palau, construït per la Maquinista Terrestre y Marítima (MTM) l'any 1931 i amb una llargada de 153'50 metres. Està format de quatre trams d'estructura metàl·lica sobre pilars de pedra, extreta del Bertí. En substitueix un de 1871 fet també per MTM i projectat per Nicolau Tous i Josep M. Cornet, malgrat la creença popular que va ser Gustave Eiffel el seu autor. La substitució es va fer en només una nit per no afectar la circulació de trens.

A la cruïlla (km 1.23; 252m; 0:18h), deixem a l'esquerra el mas de can Palau, emmarcat pel pont del tren, i seguim a la dreta, creuant el riu per transitar una estona a tocar de la C-17, de la que ens separen unes tanques de contenció. El camí és l'antic camí ral de Barcelona a Vic, tot i que hi hagué una primera via romana. El progrés, amb la carretera, posteriorment convertida en autovia, i la línia ferroviària han atapeït el congost del Congost. Passem davant un gran pollancre o xop i una bona col·lecció de salzes i freixes a mesura que ens anem separant de la carretera. Creuem el riu pel gual de la Peçola (km 2.34; 259m; 0:30h) i després d'una curta pujada, que es pot estalviar seguint per la pista principal, es transita una estona per la vora d'un camp fins que es torna a trobar el camí, que poc després gira a ponent (km 2.72; 270m; 0:36h) per creuar, de nou, la via del tren i arribar al Molí de ca n'Oliveres (km 3.16; 286m; 0:42h), una de les construccions que es bastiren antigament prop del riu per aprofitar-ne les aigües. Es veu el curiós pont de can Mas, que té un tram de 8'35 metres sobre l'antiga carretera i un de 35'60 sobre el Congost, separats per un mur cec de pedra. El camí no té pèrdua i després d'una petita bauma semiadpatada com a refugi, s'arriba a una cruïlla de camins.

En aquest punt s'enllaça amb un camí per l'esquerra que forma part de la Ruta Literària dels Sots Feréstecs (km 3.59; 288m; 0:50h). Poc després, un petit polígon industrial ens retorna a la civilització. A l'alçada de les piscines, un pont a mà esquerra ens permet creuar el riu i arribar a l'antiga N-152 (km 3.97; 290m; 0:55h), que seguirem a l'esquerra. Després de creuar el pont de Sant Jordi, per on passa el tren i que combina arcades de pedra amb trams metàl·lics, i passar al costat de la Font dels Gitanos, rehabilitada gràcies a un programa de pressupostos participatius de l'ajuntament de Figaró-Montmany, s'arriba al nucli urbà del Figaró (km 4.33; 295m; 1:00h).

Creuarem tot el nucli urbà seguint l'antiga carretera, passant per davant l'Hostal Congost. Passada la font de ca l'Andreu i després d'un gran lledoner a mà dreta, just quan comença el sender que va cap a la ruta dels arbres de Vallcàrquera, deixem l'antiga carretera per creuar la C-17 per sota d'un pont (km 5.27; 318m; 1:10h) i dirigir-nos ja cap a Santa Eugènia de Congost. Abans passarem per davant de Can Pereres del Pla (km 5.62; 317m; 1:15h), una torre d'estiueig amb elements modernistes i noucentistes, que va ser incautada pel comitè revolucionari de Tagamanent l'any 1936, i can Sant (km 6.00; 329m; 1:20h), casa menestral dels segles XVIII i XIX molt utilitzat a principis de l'any 1939 per les tropes republicanes en retirada cap a França i per nombrosos refugiats on s'hi van estar alguns destacaments de soldats republicans en retirada.

Sense deixar el carrer principal, ens dirigim al nucli de Santa Eugènia del Congost, encapçalat per la seva església, a la que arribem després de tornar a creuar el Congost (km 6.5; 332m; 1:27h). Centrant un petit nucli amb unes quantes cases, l'església, originàrimaent romànica del segle XI, ha patit nombroses modificacions i va ser saquejada i cremada l'any 1936, com tantes altres. L'interior que presenta l'església és ben curiós, ja que la distribució és radicalment diferent del que normalment es troba en qualsevol altra església. Si esteu encuriosits en veure-la per dins, un rètol resa que els diumenges i festius s'hi fa missa a les 11 del matí. La pau del lloc només es trenca pel pas i els xiulets dels trens i el ressò dels cotxes que transiten per la no massa llunyana C-17.

Per retornar a la Garriga cal desfer el camí d'anada.


Dades de la ruta:
  • Distància aproximada: 6.5 quilòmetres (només anada)
  • Durada aproximada: 1 hora i 30 minuts
  • Alçada mínima: 222 metres
  • Alçada màxima: 334 metres
  • Desnivell acumulat: 170 metres de pujada, 61 de baixada
  • Mapa recomanat: Cingles de Bertí (Editorial Alpina)
  • Índex IBP: 24.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Els comentaris d'aquesta pàgina són moderats. Abans de visualitzar-se haurà de ser aprovat pel propietari del blog, pel que pot passar un cert temps abans no sigui publicat.

copyright © . all rights reserved. designed by Color and Code

grid layout coding by helpblogger.com