Sota els cingles de Bertí el Vallès obre les ales, els núvols s'hi posen i... no se'n saben avenir!

Novetats

14/02/2023

El territori marca l’agenda per al desdoblament del tren fins a Vic amb l’horitzó de 2035

Es presenta la Proposta ferroviària per al desenvolupament del corredor de l’R3. A l’acte, el secretari d’Infraestructures, Xavier Flores, anuncia que l’estudi informatiu del tram La Garriga-Centelles es licitarà l’any 2023.

El Paranimf de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic- (UVic-UCC) va acollir el dijous 24 de novembre la presentació de la Proposta ferroviària per al desenvolupament del corredor de l’R3, un document tècnic amb vocació estratègica dut a terme per l’Oficina Tècnica de l’R3. L’òrgan tècnic, constituït dins de Creacció fa un any, ha estat impulsat per la Comissió Tècnica pel desdoblament de la línia R3 i liderat per l’Ajuntament de Vic, el Consell Comarcal d’Osona, la Cambra d’Osona i la UVic-UCC.

El text, consensuat amb els agents implicats del territori, recull una visió integral del servei, què hauria de tenir la línia ferroviària i les necessitats en infraestructura que se’n deriven, com l’històricament reivindicat desdoblament de la línia, però anant més enllà d’altres actuacions clau.

A l’acte hi va participar via zoom Xavier Flores, secretari general d’Infraestructuras del Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana (MITMA), que ha aprofitat l’ocasió per avançar que el govern espanyol es comprometia a licitar la redacció de l’estudi informatiu del tram La Garriga-Centelles, precisament una de les reivindicacions de l’Oficina. En el Pla de Rodalies actual, el desdoblament parcial d’aquest tram ni tan sols hi apareix.

Des del punt de vista de les necessitats en infraestructura, el document de l’Oficina Tècnica de l’R3 marca una agenda per etapes (una calendarització) respecte el desdoblament per trams de la línia fins a Vic amb un horitzó de 2035. Totes aquestes etapes s’haurien d’activar amb l’objectiu de construir en primer lloc els consensos territorials i acords polítics necessaris a cadascun, especialment en relació als trams més urbanitzats, com a pas previ a iniciar la tramitació de l’estudi informatiu i la redacció dels projectes executius.

El calendari marcat per l’Oficina té la intenció de trobar l’equilibri entre l’ambició i el realisme, si bé és fonamental que es dugui a terme una revisió del Pla de Rodalies que prevegi una planificació del conjunt sencer de trams. En especial, caldria que s’encarregués el proper 2023 l’estudi informatiu del tram la Garriga-Centelles, tram de cost econòmic elevat però relativa poca complexitat urbanística, no previst al Pla de Rodalies vigent, però que el govern espanyol ha activat avui mateix.

Així mateix, el treball elaborat detecta poca previsió de capacitat d’estacionament a les estacions en remodelació al Vallès Oriental -especialment Granollers–Canovelles-, proposa considerar la possibilitat de mantenir la via actual al tram del Congost per realitzar avançaments dels serveis directes pel nou túnel de via doble, planteja canvis a curt termini en l’operativa de l’estació de Vic per tal d’aprofitar el desdoblament de la sortida sud de la ciutat prevista pels propers dos anys, proposa l’allargament dels serveis amb terminal a Vic fins a Torelló, on probablement caldria construir una via nova a l’estació actual, i la reobertura de vies desviades a les estacions de Campdevànol i Toses per poder fer encreuaments en aquests punts.

La proposta cerca sumar la Garrotxa com un nou pol de demanda al corredor, amb la potenciació d’una llançadora en autobús entre Olot i Torelló, per a la qual una segona passa seria una nova estació al sud de Torelló, a la intersecció amb la C-37.

Així mateix, es proposa la reobertura de la via d’ample estàndard entre Puigcerdà i la Tor de Querol–Enveig per tal que els serveis de l’SNCF cap a Tolosa de Llenguadoc i de tren nocturn diari cap a París arribin a la capital cerdana.

En darrer lloc, pel que fa a les infraestructures, l’Oficina Tècnica alerta de la necessitat urgent de la construcció dels tallers de Renfe a Ripoll, els quals són necessaris per mantenir el servei de la Garriga en amunt durant els talls de 3 i 5 mesos el 2023 i 2024 per les obres del tram Parets–la Garriga.

Font: Creacció.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Els comentaris d'aquesta pàgina són moderats. Abans de visualitzar-se haurà de ser aprovat pel propietari del blog, pel que pot passar un cert temps abans no sigui publicat.

Post Top Ad

Your Ad Spot