Sota els cingles de Bertí el Vallès obre les ales, els núvols s'hi posen i... no se'n saben avenir!

Novetats

07/04/2015

Les Roques Blanques de Bigues

Els Cingles de Bertí des de les Roques Blanques de Bigues (el Vallès Oriental, Catalunya)
Aquesta és una excursió molt senzilla pels entorns més propers de l'actual nucli de Bigues, amb la descoberta de boniques raconades del municipi amb un encant ben divers des d'històric, com la Torre; turístic i històric com el Molí de la Torre; natural i llegendari, com l'Avencó; i coronant el turó de les Roques Blanques, amb una gran vista de pràcticament tot el municipi de Bigues i Riells i un excel·lent mirador de la banda meridional dels Cingles de Bertí, que és el que justifica la seva inclusió en aquest lloc.

És una excursió que es pot realitzar perfectament amb família i amb nens.

Dist. [m]  Parcial[m]  Hora  Alt. [m]    Descripció
     0:00:00  222    Centre Cívic i Cultural de Bigues, a la plaça Miquel Bosch, o la plaça del Mercat, el gran espai o explanada del poble de Bigues. Pels carrers del Mig i Maria de Bell-lloc anem a buscar el Passeig de la Baliarda i el riu Tenes. A l'alçada de l'antic escorxador, just quan s'acaba l'asfalt, creuem un petit rec.
 282,4  282,4  0:03:13  209    La Baliarda és l'antiga masoveria de Can Traver. És una masia de planta baixa i pis, inicialment d'un sol cos, amb coberta a dues aigües i carener perpendicular a la façana principal actual. Tenia un barri i un portal d'accés, dels quals en queden restes a la façana oest. Encara es poden veure dues finestres amb llindes decorades a l'estil del renaixement a la façana més antiga, l'orientada a oest. Seguim a la dreta, remuntant el Tenes per la seva riba esquerra.
 501,9  219,6  0:05:13  217    El Tenes és el riu que vertebra tot el municipi de Bigues i Riells. Neix als altiplans del Moianès i perd el seu nom 40 quilòmetres després quan s'uneix al Besòs entre Montmeló i Mollet del Vallès, i que en aquesta excursió ens mostrarà alguna raconada plena d'encant. El creuem per una palanca i el seguim remuntant per l'altra riba.
 891,8  389,9  0:09:51  209    La Polvoreria i l'Hotel Molí de la Torre, dues opcions per fer nit a Bigues. Seguim el camí de la Torre a l'esquerra i, tot seguit, a la dreta, reprenent la direcció nord. Passat l'Hotel, a l'alçada del Molinet, el camí segueix al costat d'un rec.
 1495  603,5  0:19:06  218    Can Noguera és una de les masies històriques del terme de Bigues. Data del segle XVII, amb nombroses modificacions al llarg del segle XX. A l'altra banda del rec hi havia hagut una planta embotelladora i, en un lloc molt acollidor que el temps no ha afavorit, la font de Can Noguera. Seguint la pista principal endavant, a l'alçada d'una resclosa que origina el rec que hem seguit per arribar fins aquí, hi ha un corriolet que, després de la resclosa, i saltant les pedres, ens permet arribar a l'Avencó. Passada la Masieta, al costat del riu, hi ha les Barbotes.
 1691  195,4  0:24:57  222    Just abans del pont de can Noguera, que creua el Tenes, girem a ponent en direcció als camps.
 1977  286,2  0:27:54  229    Camp de Palau. intersecció de camins, per la que tornarem a passar retornant de les Roques Blanques. Tant pel que se'n va al nord com pel que es va a ponent es pot arribar al mateix objectiu. Seguim per la pista, a ponent, més ampla però que quan es posa a guanyar alçada és més costeruda, i així també fem una miqueta d'esforç i cremem alguna greixina de més.
 2672  694,6  0:36:27  303    Seguim enfilant-nos cap al nord després d'una cruïlla de pistes.
 2710  38,7  0:36:53  309    Quan s'assoleix la carena, un corriolet a llevant arriba al cim d'aquest turó emblemàtic de Bigues enmig de la vegetació baixa que el cobreix.
 2810  99,8  0:40:41  328    Les Roques Blanques, que tot i la seva modesta alçada, ofereixen una excel·lent visibilitat de bona part del municipi de Bigues i Riells i dels Cingles de Bertí tot i la seva modesta alçada, ja que es troba en una situació estratègica. Per sobre de les Fàcies Buntsandstein, i també dins la sèrie sedimentària Triàsica, afloren les Fàcies Muchelkalk, amb predomini dels materials calcaris que afloren de NE a SO del municipi, des del Sot de Villobí, cap a Riells i fins a Roques Blanques; i tornen a aflorar a la Pineda i Can Carreras. Com elements testimonials a protegir en el POUM s’ha agafat l’aflorament del Turó de Roques Blanques, que ja és zona protegida com espai natural. En el cim de les Roques Blanques hi oneja una senyera i hi ha una taula de pedra, bastant malmesa, i una placa que va instal·lar al seu dia el Grup Excursionista de Bigues i Riells Amics dels Cingles de Bertí al seu fundador i primer president, Francesc Pujol. El corriol continua a gregal, amb un descens constant sense ser exagerat.
 2969  158,5  0:43:15  304    Després d'una petita bassa artificial, que ben bé podria ser un abeurador, un corriol a la dreta mena a un petit mirador sobre la pedrera i baixa a llebeig enmig de vegetació típica d'una solella.
 3181  212,4  0:46:52  285    Deixem un caminet a la dreta i durant una breu estona seguim la línia de tensió; a l'alçada d'una de les seves torres, tornem a girar a xaloc.
 3662  481,2  0:52:11  242    Camp de Palau. Seguim en el mateix sentit de la marxa, passant per aquesta zona completament planera i farcida de camps. Creuem per les instal·lacions de Can Feliu.
 4620  957,5  1:04:57  232    La Torre. Masia fortificada del segle XVI d'estil gòtic tardà que es distribueix segons una planta rectangular de planta baixa i pis amb una torre de quatre plantes adossada en la cantonada dreta, que és la que dóna nom a la masia. Seguim el mateix sentit de la marxa després de creuar el camí de la Torre i deixar el veïnat a la dreta, en descens cap al torrent primer i can Segimon després.
 5203  583,5  1:13:06  227    Rotonda presidida per un rellotge de sol que homenatja als talladors, escultura de pedra granítica i ferro d'en Ferran Capdevila, escultor local, amb la casa de ca l'Espasa justament a l'esquerra, que voltem.
 5261  58  1:14:01  226    Darrere ca l'Espasa, seguim el camí que s'endinsa al bosc a l'esquerra i baixa a buscar el riu.
 5359  98,2  1:15:45  220    Creuem el Tenes per una palanca i desfem el camí fins on hem començat l'itinerari.
 5708  348,2  1:20:34  223    Centre Cívic i Cultural de Bigues, fi de l'itinerari.

Dades de la ruta:
  • Distància aproximada: 5.7 quilòmetres
  • Durada aproximada: 1 hora i 20 minuts
  • Alçada mínima: 208 metres
  • Alçada màxima: 326 metres
  • Desnivell acumulat: 147 metres
  • Mapa recomanat: El Farell i el seu entorn (Editorial Alpina)