L’anunci del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana que durant aquest mateix any encarregarà la redacció del primer document tècnic –l’estudi informatiu– per planificar la construcció de la doble via entre la Garriga i Centelles ha fet que Figaró es conjuri per mantenir l’estació de tren amb el desdoblament de l’R3.
Un centenar de persones van participar divendres 10 de març al vespre en l’audiència pública convocada per l’Ajuntament i on van intervenir Jordi Julià Sort, enginyer de camins, canals i ports; Arnau Comajoan Cara, enginyer tècnic d’obres públiques, i Jordi Tordera Vigas, enginyer industrial i tècnic de l’Ajuntament de Vic. Són membres de l’Oficina Tècnica de l’R3 impulsada per l’empresariat d’Osona i del Ripollès i que té el suport del Consell Comarcal d’Osona i de l’Ajuntament de Vic. L’organisme està pensat per incidir en el debat sobre el desdoblament i “dotar d’arguments tècnics als polítics”, va dir Tordera.
Tant els tècnics com els veïns que van intervenir van defensar la necessitat de mantenir l’estació amb el desdoblament. “És impensable que en els temps actuals Figaró perdi l’estació perquè ara es veuen les coses diferents que fa uns anys. Els veïns no ho permetreu però els tècnics de l’administració, tampoc”, va dir Jordi Julià.
“Volem ajudar a construir un consens al poble per saber què hem de demanar per aconseguir un millor servei ferroviari i, sobretot, mantenir l’estació”, va apuntar l’alcalde, Ramon Garcia. “Els pobles que no tinguin transport públic d’aquí a 20 o 30 anys estaran morts”, alertava l’Andreu, un dels veïns que hi van intervenir.
L’any 2008, l’estudi informatiu per al desdoblament entre Montcada i Vic optava com a proposta preferida la construcció d’un túnel de 4,5 quilòmetres entre Figaró i Sant Martí de Centelles per sota de la muntanya de la Cuspinera. A la vegada, es conservava el traçat ferroviari entre la Garriga i Figaró, que quedava com un cul-de-sac de la línia fins a l’actual estació, a la qual donarien servei alguns trens.
Els tècnics de l’Oficina Tècnica de l’R3 van alertar del perill d’aquesta proposta, que seria “absolutament desaconsellable” perquè no es podria garantir una millora del servei i es perdria la connexió directa des de Figaró cap a Osona. També desaconsellen que l’actual tram entre Figaró i Sant Martí de Centelles quedés com una tercera via del traçat desdoblat en túnel. Tot i que així sí que es mantindria la connexió des de Figaró cap a Osona, el nombre de serveis també quedaria limitat i complicaria l’explotació del conjunt de la línia desdoblada. A més, implicaria un manteniment molt costós, valorava Comajoan.
Per això, Julià va apuntar que per tenir “més opcions de fer parar trens cal tenir l’estació en el tronc principal de la línia”. Per això, va defensar com a interessant la proposta que els municipis de la vall del Congost van portar al Ministeri l’any 2008 a partir de les conclusions d’un estudi encarregat a la UPC: fer una nova estació damunt del pont previst a la zona de les piscines, a la boca sud del túnel de doble via projectat. Per Julià, “si en aquell moment el Ministeri hagués tingut la voluntat real de fer el desdoblament, hauria acceptat”.
Manel Garcia, que era alcalde del poble aleshores, va assegurar que la solució aportada per tècnics de la UPC “és la bona” perquè “permet mantenir l’estació i crear una via verda a l’actual traçat” que milloraria les connexions a peu o amb bicicleta amb els pobles de la vall del Congost i seria un atractiu turístic.
Alguns veïns van recordar l’impacte ambiental que pot generar la construcció del túnel. Els tècnics van recordar que fer la doble via resseguint el traçat actual també tindria afectació perquè caldria fer nous desmunts, talussos i murs.
En el debat, alguns veïns van apuntar l’opció de no desdoblar entre la Garriga i Centelles i fer la resta de trams fins a Montcada, cap al sud; i fins a Vic, cap al nord. Julià va ser contundent: “Mantenir la via única tampoc no passarà. Fer-ho condicionaria la millora del servei que ha de portar el desdoblament de Figaró cap amunt.”
Font: El 9 Nou.
Un centenar de persones van participar divendres 10 de març al vespre en l’audiència pública convocada per l’Ajuntament i on van intervenir Jordi Julià Sort, enginyer de camins, canals i ports; Arnau Comajoan Cara, enginyer tècnic d’obres públiques, i Jordi Tordera Vigas, enginyer industrial i tècnic de l’Ajuntament de Vic. Són membres de l’Oficina Tècnica de l’R3 impulsada per l’empresariat d’Osona i del Ripollès i que té el suport del Consell Comarcal d’Osona i de l’Ajuntament de Vic. L’organisme està pensat per incidir en el debat sobre el desdoblament i “dotar d’arguments tècnics als polítics”, va dir Tordera.
Tant els tècnics com els veïns que van intervenir van defensar la necessitat de mantenir l’estació amb el desdoblament. “És impensable que en els temps actuals Figaró perdi l’estació perquè ara es veuen les coses diferents que fa uns anys. Els veïns no ho permetreu però els tècnics de l’administració, tampoc”, va dir Jordi Julià.
“Volem ajudar a construir un consens al poble per saber què hem de demanar per aconseguir un millor servei ferroviari i, sobretot, mantenir l’estació”, va apuntar l’alcalde, Ramon Garcia. “Els pobles que no tinguin transport públic d’aquí a 20 o 30 anys estaran morts”, alertava l’Andreu, un dels veïns que hi van intervenir.
L’any 2008, l’estudi informatiu per al desdoblament entre Montcada i Vic optava com a proposta preferida la construcció d’un túnel de 4,5 quilòmetres entre Figaró i Sant Martí de Centelles per sota de la muntanya de la Cuspinera. A la vegada, es conservava el traçat ferroviari entre la Garriga i Figaró, que quedava com un cul-de-sac de la línia fins a l’actual estació, a la qual donarien servei alguns trens.
Els tècnics de l’Oficina Tècnica de l’R3 van alertar del perill d’aquesta proposta, que seria “absolutament desaconsellable” perquè no es podria garantir una millora del servei i es perdria la connexió directa des de Figaró cap a Osona. També desaconsellen que l’actual tram entre Figaró i Sant Martí de Centelles quedés com una tercera via del traçat desdoblat en túnel. Tot i que així sí que es mantindria la connexió des de Figaró cap a Osona, el nombre de serveis també quedaria limitat i complicaria l’explotació del conjunt de la línia desdoblada. A més, implicaria un manteniment molt costós, valorava Comajoan.
Per això, Julià va apuntar que per tenir “més opcions de fer parar trens cal tenir l’estació en el tronc principal de la línia”. Per això, va defensar com a interessant la proposta que els municipis de la vall del Congost van portar al Ministeri l’any 2008 a partir de les conclusions d’un estudi encarregat a la UPC: fer una nova estació damunt del pont previst a la zona de les piscines, a la boca sud del túnel de doble via projectat. Per Julià, “si en aquell moment el Ministeri hagués tingut la voluntat real de fer el desdoblament, hauria acceptat”.
Manel Garcia, que era alcalde del poble aleshores, va assegurar que la solució aportada per tècnics de la UPC “és la bona” perquè “permet mantenir l’estació i crear una via verda a l’actual traçat” que milloraria les connexions a peu o amb bicicleta amb els pobles de la vall del Congost i seria un atractiu turístic.
Alguns veïns van recordar l’impacte ambiental que pot generar la construcció del túnel. Els tècnics van recordar que fer la doble via resseguint el traçat actual també tindria afectació perquè caldria fer nous desmunts, talussos i murs.
En el debat, alguns veïns van apuntar l’opció de no desdoblar entre la Garriga i Centelles i fer la resta de trams fins a Montcada, cap al sud; i fins a Vic, cap al nord. Julià va ser contundent: “Mantenir la via única tampoc no passarà. Fer-ho condicionaria la millora del servei que ha de portar el desdoblament de Figaró cap amunt.”
Font: El 9 Nou.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Els comentaris d'aquesta pàgina són moderats. Abans de visualitzar-se haurà de ser aprovat pel propietari del blog, pel que pot passar un cert temps abans no sigui publicat.