Sota els cingles de Bertí el Vallès obre les ales, els núvols s'hi posen i... no se'n saben avenir!

Novetats

08/09/2009

La serra de Barnils

Ermita del Roser, Sant Quirze Safaja (el Moianès, Catalunya)
Aquesta ruta transita pràcticament tota ella pujant per la pista carenera que creua la serra de Barnils fins arribar a l'ermita de la Mare de Déu del Roser, pràcticament al costat del mas Barnils, que dóna nom a la serra, sempre dins el terme de Sant Quirze Safaja, i que disposa d'unes vistes extraordinàries i per les quals val la pena arribar-se a aquest indret. És una ruta força ombrívola, ja que en ban part del camí aquest està acompanyat de bosc.

Com que l'itinerari com a tal pot ser un pèl monòton, l'allarguem amb una visita a la interessant Balma de l'Espluga, que en època de pluges ens regalarà un bonic salt d'aigua.

Powered by Wikiloc

Dist. [m]  Parcial[m]  Hora  Alt. [m]    Descripció
     0:00:00  631    Petit aparcament a l'extrem superior del nucli antic de Sant Quirze Safaja, rere l'església parroquial de Sant Quirze Safaja, que només conserva l'absis de l'edificació romànica original. Prenem la pista que planeja cap a llevant.
 168,8  168,8  0:02:38  635    Bifurcació, a prop d'una edificació. Seguim de front i s'arriba al Mirador de la Campana, amb una escultura que recorda a Màrius Torres. Seguim per la pista, que tomba a gregal.
 681,1  512,2  0:10:42  631    Balma de l'Espluga. abric de roca calcària, en forma d'arc de cercle d'uns cent metres de longitud, per uns quinze metres de profunditat, que es va utilitzar com a habitatge, durant algunes etapes prehistòriques. En èpoques de pluges generoses, l'aigua que recull el torrent es precipita des d'una alçària propera als 10 metres. Desfem el camí fins a la bifurcació anterior.
 1193  512,2  0:18:45  635    De nou a la bifurcació, seguim ara la pista principal, que s'enfila fortament a la Serra de Barnils.
 1599  405,5  0:25:05  687    Seguim a l'esquerra per la pista principal.
 2266  667,7  0:35:37  704    Can Riera, una casa amb més passat que futur tot i la comoditat de la pista per al trànsit rodat. Seguim endavant.
 3171  905  0:49:52  737    La Corona, construcció moderna que reemplaça el mas original d'aquest nom que hi havia situat en aquest lloc. Seguim sense deixar la pista.
 3677  505,6  0:57:49  765    Monòlit de Domingo Barnils, que recorda l'assassinat d'aquest prevere durant la Guerra del Francès. Podem seguir a l'esquerra per la pista principal o a la dreta, pel viarany que passa entre Serratacó, a l'esquerra, i Serracarbassa, a la dreta, dos importants masos de Sant Quirze Safaja. Passats aquests masos, el viarany retorna a la pista principal.
 5414  1737  1:25:12  812    Mas Barnils. Originalment conegut amb el nom d'Hortalà, hi ha referències escrites, com a mínim, des del 1260. A finals del segle XV, el mas Hortalà es rebatejà com a Bernils, quan hi entrà un pubill del mas Bernils de Bertí que es va casar amb Joana Hortalà. Durant el segle XVI fou bastida la masia actual, de grans dimensions. que fou bastida a partir del segle XVI. Avui en dia funciona com a casa de turisme rural.
 5577  163,3  1:27:45  833    Capella de Barnils, del segle XVIII, amb una valuosa imatge de marbre que la presideix i altres d'estil barroc. Des d'aquest punt, la vista que hi ha és meravellosa: el mas Barnils, el castell de la Popa, el cingle de Gallifa i, fins i tot, la Mola. El retorn es fa desfent tota la pista fins al principi.
 10079  4502  2:38:35  631    Aparcament de Sant Quirze Safaja, fi de l'itinerari. Podem aprofitar per passejar pel petit, bonic i acollidor nucli antic.

Dades de la ruta:
  • Distància aproximada: 10.07 quilòmetres
  • Durada aproximada: 2 hores i 38 minuts
  • Alçada mínima: 830 metres
  • Alçada màxima: 563 metres
  • Desnivell acumulat: 272 metres
  • Mapa recomanat: Cingles de Bertí (Editorial Alpina)