La serra de Barnils

Aquesta ruta transita pràcticament tota ella pujant per la pista carenera que creua la serra de Barnils fins arribar a l'ermita de la Mare de Déu del Roser, pràcticament al costat del mas Barnils, que dóna nom a la serra, sempre dins el terme de Sant Quirze Safaja. És una ruta força ombrívola, ja que en ban part del camí aquest està acompanyat de bosc.

Powered by Wikiloc

L'excursió comença rere l'església parroquial de Sant Quirze Safaja, que només conserva l'absis de l'edificació romànica original, i on hi ha una petita esplanada on podem deixar el cotxe, punt on també s'acaba el carrer asfaltat. Començarem a caminar cap a llevant, seguint la pista de terra principal. Poc després (km. 0'1) surt un desviament de front que mena a la Balma de l'Espluga, un lloc interessant al que anar i que suposa un quart d'hora o vint minuts. No deixem l'ampla pista, que mitjançant un seguit de llaçades guanya alçada, tot passant a tocar de cal Menut i d'un punt on hi ha una panoràmica de la Balma de l'Espluga, punt on la pujada fins a l'ermita de la Mare de Déu del Roser és més forta.

Un cop es deixa enrere una porta, la pujada es suavitza i s'arriba a les runes de can Riera (km. 1'2), a l'esquerra del camí en el sentit de la marxa i al costat d'uns camps on és possible trobar-hi bestiar pasturant. Des d'aquest punt, també a l'esquerra del camí, es pot veure, a l'altra banda de la vall, can Puigdomènec. Més endavant es deixa, també a l'esquerra, la Corona (km. 1'9), on la pista creua uns camps abans de tornar-se a endinsar al bosc.

Quan la pista gira a l'esquerra per començar a baixar la deixem i agafem un camí a la dreta (km. 2'6), marcat com a particular. En pocs metres s'arriba a un petit monument commemoratiu que recorda l'assassinat del prevere Domingo Barnils, veí de la zona, durant la Guerra del Francès (km. 2'7). Poc després passem enmig dels masos Serratacó, a l'esquerra, i Serracarbassa, a la dreta (km. 2'8) per torner a recuperar la pista principal (km. 3'1).

Finalment, s'arriben a les envistes del gran mas de Barnils (km. 4'2), a la dreta de la pista, que actualment funciona com a casa de turisme rural, i que es troba situat al bell mig d'un petit altiplà a la carena, en una raconada d'allò més tranquila. En un petit turonet a l'altra banda del camí s'observa l'ermita barroca de la Mare de Déu del Roser, que data de principis del segle XVIII, a la que s'hi accedeix pujant per unes escales poc després d'una petita mina (km. 4'4). Des d'aquest punt, la vista que hi ha és meravellosa: el mas Barnils, el castell de la Popa, el cingle de Gallifa i, fins i tot, la Mola.

Es retorna al punt d'inici desfent el camí.

Imatges d'aquesta caminada:

Dades de la ruta:
  • Distància aproximada: 8'8 quilòmetres
  • Durada aproximada: 2 hores i 30 minuts
  • Alçada mínima: 830 metres
  • Alçada màxima: 563 metres
  • Desnivell acumulat: 272 metres
  • Mapa recomanat: Cingles de Bertí (Editorial Alpina)