Sender del Fai

La Font de la Pineda
Carregat originalment per Jesús Cano Sánchez
El sender del Fai és la ruta pedestre més tradicional per accedir a l'antic monestir de Sant Miquel del Fai i que, a més, permet gaudir en bona part de l'engorjat fet pel riu Tenes després dels seus espectaculars salts, l'anomenada vall de Sant Miquel.

Powered by Wikiloc

La passejada té el seu inici en el poblet de Riells del Fai (322m), que té l'església parroquial de Sant Vicenç com a element més important, i en el que destaca una intrèpida figuera que hi ha a la part més alta del campanar. Al costat de la parada de l'autobús, a peu de carretera, ens dirigirem per una ampla pista que baixa a mestral.

Deixarem la pista quan aquesta gira cap al nord (km 0.5, 0:07h, 323m); podríem seguir per ella, escurçant el trajecte i reduint-ne lleugerament el desnivell, però farem una mica de volta per conèixer més de l'entorn. Baixem pel costat d'uns camps, a l'esquerra, de cara a la Pineda, que és la masia que es veu més propera en un nivell una mica inferior. Quan s'arriba al barri d'aquesta masia (km 0.7, 0:10h, 304m), es pren la pista que per allà passa vers el nord, pista que cent metres després deixarem a l'arribar davant una gran esplanada, que és un aparcament d'automòbils per al restaurant de la Font de la Pineda, i agafarem la pista que baixa a l'esquerra. Al final de la baixada deixem un camí que es desprèn cap a garbí i girarem a la dreta, en un paratge molt ombrívol.

Arribem a la Font de la Pineda (km 1, 0:15h, 293m), un magnífic paratge situat a nivell del Tenes en el que destaca el plataner monumental que hi ha al bell mig del camí, que té un perímetre de 4.72 metres. Seguirem per la pista cap a tramuntana i, posteriorment, ens enfilarem cap a gregal. No obstant, si disposem de temps, ens podem apropar al Gorg d'en Jeroni; per això, seguiríem uns metres a tramuntana. La pista va guanyant alçada i després de creuar uns camps arriba a les runes del molí de la Madella (km 1.2, 0:20h, 321m) i posteriorment a la masia del mateix nom, coneguda per tenir la pota de la darrera lloba que va haver-hi als Cingles a la porta. Després de deixar enrere la masia s'arriba a la pista que s'havia deixat al punt 0'5 i la seguim a tramuntana, passant una tanca.

Poc després comença, pròpiament, el camí de Sant Miquel. Deixem la pista a l'alçada de les darreres cases i seguirem per un estret sender que ascendeix cap a tramuntana, entre dos pals (km 1.5, 0:23h, 330m). Aquest sender va guanyant alçada sobre la vall de Sant Miquel per accedir cap a l'antic priorat de Sant Miquel del Fai, oferint unes vistes excel·lents de l'engorjada vall i del priorat. Després d'un tram empedrat es creua el Torrent del Gat Menjat (km 1.8, 0:30h, 358m). on un pal ens assenyala el camí. En aquesta zona destaca el característic conglomerat vermell de la part inferior dels Cingles. Seguim guanyant alçada i millorant la panoràmica sobre Sant Miquel del Fai i la vall del Tenes. A nivell del riu tenim l'antiga central elèctrica i als cingles del Perer la capella de Sant Martí del Fai. Just abans de les escales que ens acaben de pujar a Sant Miquel, passem pel costat d'un magnífic roure.

Un cop a Sant Miquel del Fai (km 2.6, 0:50h, 470m), podem fer servir aquest punt per fer una caminada més extensa, visitar l'indret o, simplement, gaudir del lloc.

Imatges d'aquesta caminada:

Dades de la ruta:
  • Distància aproximada: 2.6 quilòmetres (només anada)
  • Durada aproximada: 1 hora i 15 minuts
  • Alçada mínima: 291 metres
  • Alçada màxima: 470 metres
  • Desnivell acumulat: 185 metres de pujada, 45 de baixada
  • Mapa recomanat: Cingles de Bertí (Editorial Alpina)