De Castellcir al Castell de la Popa

Castell de la Popa
Carregat originalment per Jesús Cano Sánchez
Aquesta ruta ens permet conèixer els dos punts més emblemàtics de la banda de llevant del municipi de Castellcir, com són l'església romànica de Sant Andreu i el castell de la Popa.

Powered by Wikiloc

Des de l'Avinguda de Santa Coloma, en el poble de Castellcir, prenem el Camí Vell de Sant Andreu, una pista que baixa serpentejant cap a llevant. Després d'haver creuat el Torrent d'Esplugues (km 1.3, res a veure amb la masia homònima, que es troba a ponent del poble), s'arriba a una cruïlla (km 1.67).

Si volem anar directament al castell de la Popa prendríem el camí que surt a gregal, camí que prendrem posteriorment. Per anar a l'antiga església parroquial de Castellcir, cal seguir el camí que se'n va cap a xaloc. Poc després, aquest camí creua a gual la riera de Castellcir (o el Tenes, això va a gustos) i a mà dreta queda el, a hores d'escriure això, futur embassament de Castellcir. L'església de Sant Andreu es veu en un nivell superior a xaloc, a mà esquerra s'enfila un camí (km 1.97) que en poca estona en hi duu (km 2.21). Tornarem a la cruïlla desfent el camí o voltant l'antiga rectoria (jo vaig desfer camí) (km 2.72).

Ara sí que prenem la pista que mena cap a gregal. En poca estona passem un pas canadenc i travessem les propietats de ca l'Antoja (km 3.07), amb la casa a la dreta i un enrunat cobert a l'esquerra. En una nova cruïlla (km 3.45), nosaltres continuàrem pel camí de gregal, que és el més directe. Pel de tramuntana també s'arriba al castell de la Popa, tot vorejant el Serrat del Colom, però l'excursió s'allarga més. A la poca estona, les runes de la Torrassa s'han de buscar entre el fullam dels arbres a la nostra esquerra.

Poc després, en una mena d'esplanada amb lloses de pedra (km 3.9) un corriol poc visible s'enfila cap a gregal. És per on tenim la intenció de tornar, així que no deixem la pista principal. Més endavant hi ha una porta, que haurem de passar (recordar de tornar-la a tancar) i, amb sort, hi haurà una mica d'aventura si ens hi trobem bestiar. Ja dins de la zona tancada, un camí (km 4.57) surt a l'esquerra, és un camí que volta el castell de la Popa per la seva part meridional, per la zona coneguda com a Quintà del Castell. Si no el prenen, ens n'anem cap als prats, que vorejarem, però tard o d'hora ens haurem d'enfilar per anar a buscar aquest camí, que acaba sortint de les propietats tancades per una altra porta (km 5.25). El camí, que es converteix en corriol, va guanyant alçada tot fent llaçades. En una d'elles (km 5.6), podem seguir endavant pel corriol o seguir la lògica de les llaçades. Jo vaig seguir la segona opció, per la qual 300 metres més endavant cal enfilar-se per les pedres que ens queden al davant i canviar de vessant, ja que per allà trobarem el corriol que puja al castell, ja proper. Un cop s'ha gaudit de l'esplèndida panoràmica que hi ha des del castell de la Popa (km 6.1), és recomanable anar a l'esplanada de llevant a peu del castell, des d'on s'entén el perquè del seu nom (km 6.25).

Per tornar, ho farem pel corriol que baixa a garbí per l'obaga del torrent de la Casanova, fins a trobar la pista que ens duu a Castellcir (km 7.3), punt a partir del qual només cal desfer la ruta d'anada.

Diferents imatges d'aquesta excursió en la presentació següent:

Dades de la ruta:
  • Distància aproximada: 10.1 quilòmetres
  • Durada aproximada: 3 hores
  • Altitud mínima: 671 metres
  • Altitud màxima: 855 metres
  • Desnivell acumulat: +/- 356 metres
  • Mapa recomanat: Cingles de Bertí (Editorial Alpina)