Sota els cingles de Bertí el Vallès obre les ales, els núvols s'hi posen i... no se'n saben avenir!

Novetats

05/02/2010

Volta al Puig Ciró

Pessebre diferent, Puig Ciró, Bertí (Sant Quirze Safaja, el Moianès, Catalunya)
Aquesta és una de les excursions més típiques per a descobrir els Cingles de Bertí i que ens mena fins al centre neuràlgic dels mateixos, la parròquia que bateja a la cinglera. A més a més, transcorre per zones que ens ofereixen espectaculars panoràmiques dels paratges veïns i dels propis Cingles.

Powered by Wikiloc

Dist. [m]  Parcial[m]  Hora  Alt. [m]    Descripció
     0:00:00  684    Santuari de Puiggraciós. Sortim cap a tramuntana per la pista marcada amb els senyals del PR®C-33 i que passa pel costat de la font, en lleugera pujada. Ben aviat el camí gira a ponent, per l'obaga de Puiggraciós, en un tram on podrem gaudir de fantàstiques vistes dels contraforts de llevant dels cingles de Bertí, els Sots Feréstecs, el castell de Montmany, i si les condicions climatològiques ho permeten, de la plana d'Osona i el Pirineu.
 815  815  0:13:15  689    Coll de can Tripeta. Divisòria de les vessants del Congost i del Tenes i punt d'unió dels Cingles amb el Puiggraciós. Seguim pel camí carener que s'enfila en direcció als cingles. Cap a ponent podem gaudir de la vall de Riells, el Farell, el cingle de Gallifa i la serra de Sant Llorenç del Munt, amb els seus dos baluarts més emblemàtics: la Mola i el Montcau. La pista s'enfila cap a ponent pels cingles, substituint l'antic grau Mercader, una obra d'enginyeria que quedà a mitges allà pel 1944.
 1675  860,1  0:27:11  757    Just quan ens comencem a allunyar de la timba, deixem la pista i el PR®C-33 per un corriol s'enfila per dins del bosc a la dreta, mentre es va enfilant per la part alta del cingle.
 2161  485,6  0:35:00  823    Mirador del Puig Ciró, on hi ha (millor dit, hi hauria d'haver) una senyera i on es disposa d'una molt bona vista del Sot de Montmany, la vall del Congost i el sector de ponent del massís del Montseny. Seguirem el corriol paral·lel a la paret dels Cingles, cap a tramuntana, passant per alguna petita balma i deixant els trencants que surten a l'esquerra.
 2961  800,1  0:47:58  818    Grau de Montmany. Cruïlla de corriols en la que seguim recte, cap a tramuntana, enfilant-nos per un petit contrafort rocós, d'on podrem veure bé l'Ullar i l'antiga parròquia de Sant Pau de Montmany. A ponent queda la casa del Sot del Grau. Després d'una torre de tensió hi ha un altre punt on ens hem d'enfilar, que mena a una ampla pista mitjançant un corriol, sempre a tramuntana.
 3270  309,4  0:52:56  851    La Taula de Pedra, amb els seus respectius bancs i una pedra amb un missatge que ens convida a preservar l'entorn: un bon lloc per gaudir de la natura i per fer un mos. De nord a sud veiem el Puigfred, la Trona, el Sot del Bac i el Tagament al fons, el Castell de Montmany i el Sot de Montmany. Seguim al nord per la pista.
 3457  186,5  0:55:58  854    Camp d'en Coll, on connectem amb el GR®5, que el seguim cap a garbí en suau descens. Passem pel costat de les runes de ca n'Esmolet.
 4051  594,5  1:05:39  829    Solei de la Bassa Nova, on ens retrobem amb el PR®C-33. Es continua a mestral per l'ampla pista, deixant enrere una cadena i a través d'uns camps de conreu. Abans de can Magre, el PR i el GR es separen i seguim pel GR.
 4834  783,3  1:18:23  804    Can Magre. Girem pel camí que surt a llevant just abans d'aquest mas construït el 1681, abandonant el GR®5.
 5000  165,6  1:21:05  802    Sant Pere de Bertí, l'església romànica que dóna nom a la zona, documentada el 1031. Seguim pel corriol que segueix a llevant, que gira mentre s'endinsa en un bonic i fresc bosc.
 5696  696,2  1:32:25  797    El Clascar, edifici reformat als començaments dels XX en un castell fantasiós amb elements arquitectònics variats i en un precari estat de conservació. De ponent a llevant tenim Sant Sadurní de Gallifa, el Parc Natural de Sant Llorenç, Sant Feliu de Codines, el Farell, la plana del Vallès, la serralada Litoral i el mar (si el dia és clar). Tornem a coincidir amb el PR®C-33, que, dirigint-nos cap al sud, ja no deixem fins al Santuari de Puiggraciós.
 6181  485  1:40:13  737    Sot de la Llòbrega, habitualment sec o amb molt poca aigua.
 6590  409,2  1:46:52  751    Bifurcació, en la que seguim de front. Ben aviat passem pel costat de can Mestret.
 6765  174,3  1:49:42  752    Cruïlla, en la que seguim recte, cap a la cinglera. Passem pel punt on ens hem enfilat al Puig Ciró i desfem el camí fins al final.
 8521  1756  2:18:13  684    Santuari de Puiggraciós, fi de l'itinerari.

Dades de la ruta:
  • Distància aproximada: 8.5 quilòmetres
  • Durada aproximada: 2 hores i 18 minuts
  • Alçada mínima: 854 metres
  • Alçada màxima: 683 metres
  • Desnivell acumulat: 290 metres
  • Mapa recomanat: Cingles de Bertí (Editorial Alpina)