dimarts, 13 de gener de 2009

De Puiggraciós al Turó de les Onze Hores

La caminada del Santuari de Puiggraciós al cim del Turó de les Onze Hores és una de les més tradicionals dels Cingles de Bertí, ja que no és excessivament llarga ni dura i ofereix en una bona part del seu recorregut excel·lents panoràmiques del Vallès, ja que va resseguint la part meridional de la cinglera.

Powered by Wikiloc

Des del Santuari de Puiggraciós (683m) prendrem la pista que es dirigeix pujant lleugerament en direcció nord, marcada amb els senyals blanc i grocs el PR C-33, pel costat d'una font. Ben aviat el camí gira a ponent, per l'obaga de Puiggraciós, en un tram on podrem gaudir de fantàstiques vistes dels contraforts de llevant dels cingles de Bertí, els Sots Feréstecs, el castell de Montmany, i si les condicions climatològiques ho permeten, de la plana d'Osona i els Pirineus.

Arribem al coll de can Tripeta (km 0.8, 0:12h, 689m), on seguirem pel camí carener que s'enfila en direcció als cingles. Cap a ponent podem gaudir de la vall de Riells, el Farell, el cingle de Gallifa i la serra de Sant Llorenç del Munt, amb els seus dos baluarts més emblemàtics: la Mola i el Montcau. La pista s'enfila cap a ponent pels cingles, substituint l'antic grau Mercader, una obra d'enginyeria que quedà a mitges allà pel 1944.

Un cop dalt la cinglera arribem a una cruïlla just abans de can Mestret, que queda a una certa distància al davant nostre (km 1.75, 0:35h, 753m). En aquest moment abandonem els senyals del PR C-33 i trenquem cap a ponent, creuant uns camps. La pista voreja un petit bosc i guanya poca alçada, fins arribar a una mena de vuit de camins (km 2, 0:39h, 757m). Ens desviarem un moment de la ruta pel camí que surt a la dreta, d'on veurem perfectament can Mestret a llevant i el Clascar davant nostre. Passarem pel costat d'un antic forn de calç i arribem a l'antic mas del Traver (km 2.25, 0:42h,762m), edificat en un singular paratge d’antic poblament ibèric entre els segles XVII i XVIII. Hi tenim bones vistes del Vallès en general i de Riells i el Turó de les Onze Hores en particular.

Desfem el camí pel que hem arribat al Traver i a la cruïlla de camins (km 2.5, 0:45h, 757m), seguirem al front. El camí aviat tomba cap a ponent i comença a vorejar la cinglera. Caminem per damunt de les balmes del Traver (no es veuen en tot el camí) i tenim fantàtiques panoràmiques de la plana vallesana. El camí va perdent alçada progressivament i rep per l'esquerra el corriol poc fressat que ve de les balmes (km 2.94, 0:50h, 726m). No deixem el camí per res i arribem a un petit replà, just davant el Turó, on la pista es tranforma en corriol (km 4.15, 1:08h, 647m). Seguim el corriol i hem d'anar amb compte perquè en poca estona (km 4.3, 1:10h, 645m) a l'esquerra s'enfila un corriolet que duu al cim del Turó de les Onze Hores (km 4.5, 1:15h, 665m), des d'on dominarem pràcticament tots els escenaris que hem vist durant l'excursió. De gregal i girant en sentit antihorari divisem el Traver, per on hem passat abans, les parets que tanquen Vallderròs, l'Ullar, la vall de Sant Miquel i els cingles del Perer, els cingles de Gallifa, Riells del Fai a sota, Sant Feliu de Codines dominant Riells i tancant Sant Llorenç del Munt, el Farrell, el Vallès, la serralada Litoral i, si hi ha sort, la Mediterrània.

Per tornar al Santuari desfarem el camí mitjançant el qual hem accedit al Turó -aquesta seria la variant fàcil i còmoda-.

Si volem passar per les Balmes del Traver i anar a veure el Cau de la Guilla, hem de prendre un corriol (km 6.1; 1:35h; 726m) que planeja a la dreta mentre la pista principal s'enfila en un revolt a l'esquerra. En breus moments som a les Balmes del Traver, que havien servit d'eixopluc per a ramats. Es poden passar fàcilment, però per persones amb vertigen o porugues pot ser tot un tràngol; en qualsevol cas, és un pas en el que crec que s'ha d'anar amb més precaucions de les habituals. S'arriba al Grau del Traver (km 6.5, 1:45h; 740m) i el prenem en sentit descendent. Poc després, un corriolet surt a la dreta segons la nostra marxa al costat d'una pintada que indica el Cau de la Guilla (km 6.6; 1:47h; 729m). El seguim, i en un replanet hi ha una corda que ens permet baixar fàcilment a un nivell inferior i trobar el corriol -aeri- que mena a la boca de la cova, amb un cable enganxat a la paret per poder-s'hi agafar (km 6.7; 1:50h; 704m). Per tornar a la ruta, retornem al Grau del Traver fins a la pista principal (km 7; 2:00h; 753m), d'on veurem can Mestret i retornarem al Santuari de Puiggraciós.

Si es vol passar per les Balmes i no baixar al Cau de la Guilla, un cop al Grau del Traver (km 6.5) pujaríem de nou a la part superior de la cinglera i seguiríem l'excursió. Si no es vol passar per les Balmes però baixar al Cau, al trencant del quilòmetre 6.1 s'hauria de seguir per la pista principal fins enllaçar amb el Grau del Traver, i des d'allà accedir al Cau de la Guilla i tornar.

Dades de la ruta:
  • Distància aproximada: 8.84 kms (anada i tornada)
  • Durada aproximada: 2:30 hores (sense parades)
  • Alçada mínima: 641 metres
  • Alçada màxima: 772 metres
  • Desnivell acumulat: +/- 295 metres
  • Mapa recomanat: Cingles de Bertí (Editorial Alpina)
Algunes imatges d'aquesta ruta a continuació: