Sota els cingles de Bertí el Vallès obre les ales, els núvols s'hi posen i... no se'n saben avenir!

Novetats

02/09/2025

El Sot de Montmany

El nucli dels Sots Feréstecs, Figaró-Montmany (el Vallès Oriental, Catalunya)

El Sot de Montmany és una vall orientada a llevant que forma un entorn natural situat als peus dels Cingles de Bertí fins al riu Congost, limitant al nord amb la Serra de la Cuspinera, on s'ubica el Castell de Montmany, i que separa del Sot del Bac, i al sud amb el vessant nord-oriental del Puiggraciós, on destaca el Santuari de Puiggraciós, i el Turó de can Sunyer. Per increïble que pugui semblar, no tota la vall forma part del municipi de Figaró-Montmany, ja que un dels sectors més occidentals de la mateixa és terme de Sant Quirze Safaja -el camí que comunica la Rovira amb el Collet de la Terma marca, aproximadament, aquest termenal-.

El Torrent de Maries, en alguns mapes anomenat Torrent de ca n'Oliveres en el seu tram baix, és el col·lector fluvial de dos quilòmetres de longitud que recorre profundament engorjat la vall, de ponent a llevant, que es forma per la unió del Torrent de la Rovira, que s'origina al Coll d'en Tripeta, i del Torrent de Can Pèl-Roig, que s'origina al Collet de la Terma. Els espais d'interès natural es concentren bàsicament, a l'entorn d'aquests torrents, on creix abundant vegetació de ribera, i a prop del qual es concentren les fonts. Aquest territori sovint està perdut o cobert de vegetació, el que en dificulta enormement l'accés.

El veïnat de Montmany ha estat històricament agrícola i ramader, i en la mesura del possible, conserva encara la seva essència. Es troba centrat per l'església de Sant Pau de Montmany, actualment en un estat de conservació deplorable, situada a l'obaga de la vall, és a dir, a la dreta del Torrent de la Rovira abans aquest no origini el Torrent de Maries.

Prop de l'església trobem l'Ullar, un impressionant casal que actualment s'assembla més a un abocador que no pas un habitatge rural, i les runes de la Rovira i de can Pere Mestre. A l'esquerra del Torrent de Maries, al vessant meridional de la Serra de la Cuspinera, hi ha les cases de can Pèl-Roig, can Puça i Romaní, i un petit complex tennístic. Ca n'Oliveres, a l'entrada de la vall, amb elements modernistes i noucentistes, és el mas més destacat.

El patrimoni geològic de la vall és de primer ordre, ja que en poca distància hi ha afloraments de diverses èpoques (Paleozoic, Buntsandstein, Muschelkalk, Paleocè i Eocè). Això fa que sigui una sortida habitual dels estudiants de geologia.

No obstant, la vall és coneguda per ser on s'ubica la novel·la Els Sots Feréstecs de Raimon Casellas, que ha transcendit al lloc i que fa que aquest ha acabat prenent el nom del títol de la novel·la.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Els comentaris d'aquesta pàgina són moderats. Abans de visualitzar-se haurà de ser aprovat pel propietari del blog, pel que pot passar un cert temps abans no sigui publicat.

Post Top Ad

Your Ad Spot