Sota els cingles de Bertí el Vallès obre les ales, els núvols s'hi posen i... no se'n saben avenir!

Novetats

16/09/2009

Francisco de Zamora a Sant Miquel del Fai


El dia 23 de febrer de 1789, Francisco de Zamora sortia de Caldes de Montbui per dirigir-se a Sant Miquel del Fai, segons consta en el seu "Diario de los viajes hechos en Cataluña".

El camí d'accés al lloc era "malísimo", segons comenta, i la primera descripció que dóna del lloc és que hi ha una ermita "que se halla situada al final de la riera, formando allí el terreno una grandísima cortadura de peñas por lo cual caen los ríos". Per anar-hi, "se sigue la riera, llegando al final de la cual se presentan enriscados peñascos, de modo que parece que se acaba el mundo y la salida". Però sí que ja hi havia una sortida a la que llavors s'hi arribava per "una escalera de 62 escalones que sube por una cortadura natural en la misma roca". Aquesta sortida és la pas de la Foradada, ja que té una inscripció que diu "«Donante beneplacito Archidiaconi Majoris sedis gerundeñ, domini mei, sum apertum. 1592»", tot i que "la rotura de la peña parece natural (pues tiene visos de aspecto de eso)". Del pont sobre el Rossinyol no en diu res.

De la bellesa del paratge de Sant Miquel en quedà ràpidament encisat, tot utilitzant un llenguatge on tot sembla ser grandiloqüent. "Desde dicho paraje se recrea la vista mirando la riera y despeñaderos y riscos, y la fuentecilla que petrifica hasta las yerbas, pedras vivas, que hay cerca de ella".

Sant Miquel del Fai
Evidentment, els que encara són els grans atractius de Sant Miquel del Fai, els salts d'aigua, no passaren desapercebuts. De les aigües del saltant del Tenes diu que "se precipitan por un elevado risco formando una cascada natural de tres saltos soberbios, especialmente el de enmedio, por su extensión, igualdad del agua y hermosura". També constata que "por el primero se pasa debajo del arco que forma", lloc on actualment molts dels visitants es queden més embadalits, i que "está debajo de la roca, de modo que parece cubierto el paso". Tot i que en aquelles èpoques hi havia "bastante agua perpetua", sí que ja considerava que en les èpoques de llevantades hi ha crescudes del riu; així "cuando vienen grandes avenidas es cosa soberbia" i que alguna que altra "caidita graciosa que se escapa de la riera" es perd, ja que "se unen todas cuando hay gran avenida". Completa la descripció del saltant del Tenes dient que "el pozo sobre el que cae el primer salto tiene de 11 a 12 canas¹" i que "el agua de la riera petrifica". Respecte al Rossinyol, diu que "tiene grandes avenidas de parte del término de San Martín de Centellas, donde comienza el río, y entonces dicen que hace buen efecto", tot i que "regularmente es de poquísimo caudal, y a veces se seca". En qualsevol cas, "por encima de la iglesia se despeña el pequeño arroyo Rosiñol, que ha excavado la peña formándose una caja que con el tiempo llegará a horadar hasta la iglesia", i perd el seu nom quan "cae en una placeta de peña viva que forma como una teja, y desde allí se precipita de nuevo a un barranco terrible que forma la riera de Tenas".

L'altre element natural destacat de Sant Miquel són les coves. La cova de les Tosques té "la entrada áspera y cubierta la puerta de un solio soberbio de caprichosas petrificaciones inexplicables"; mentre que el seu interior es divideix en "dos cuevas claras, llenas de petrificaciones, y dos oscuras". En qualsevol cas, "son soberbias las más petrificaciones de esta cueva y montaña de San Martín, de las que se han desgarrado masas inmensas". També esmenta la petita cova on segons la tradició es va trobar la imatge del Sant i una altra, que seria la que es coneix com la de Sant Miquel, que "forma una pequeña galería, cubierta, en la misma peña, para bajar a la cual hay una escala" i "desde el techo de la piedra nace el agua".

De la casa prioral només adverteix "que es cómoda" i que per accedir-hi "se halla una torre con campana para llamar, y luego, un patio capaz, con una fuente natural que sale de la peña; y luego se entra en la casa". Al parlar d'aquest accés aprofita per acabar de definir els límits del recinte monàstic, on s'hi arriba "siguiendo el camino desde la casa para ir al salto de la riera, se cierra luego con otra puerta. Con las dos cuales el despeñadero por el mediodía y las cortaduras de los riscos por el norte queda cerrada la casa". A l'interior del recinte "hay un estanque con peces".

Fa una descripció força acurada de l'església de Sant Miquel, que sembla que no hagi canviat pas massa des de que ell va estar-hi. L'església "de ancho tiene a lo más 13 pasos, con las capillas (cada paso, de cuatro palmos). De largo, comprendido el presbiterio, tiene unos 30 pasos de igual medida". Els altars són "miserables" i "son seis, con el mayor", mentre que "las capillitas están formadas artificialmente", i en la que ell considera la darrera "de los pies hay un escudo con dos lobos y 8 astas en la orla y con cordón y arriba dice: «Ic iacet frater Andrea For de Arbicu monecus vius domus. Ro. po. vos. Oretis pro eo.»", text que "está muy mal escrito". Del presbiteri diu que "está dividido por un rejado [...], el cual está embovedado y sostenido con columnas, formando como tres naves". L'església, al ser troglodítica i pel tipus de pedra existent, "tenía alguna humedad en el techo, y la han sacado con láminas o conductos de cobre". L'únic element que descriu, sense esmerçar-s'hi massa, que no ha arribat als nostres dies és la imatge del Sant, del que només comenta que és "muy pequeño, como de media vara²" i que "está a la espalda del altar mayor".

De l'antiga parròquia de Sant Martí del Fai esmenta que és "una iglesita con bóveda almedrada que en el día pertenece a San Miguel y parece que fue parroquia de Riells; sino que por haber crecido el pueblo y la incomodidad del sitio, hicieron abajo iglesia". L'interior, llavors, ja era molt senzill, ja que "hay un altar con sólo el cuadro de San Martín". El prior mantenia a Sant Martí "un capellán, una criada, monecillo y un mozo" i afegeix que "roban bien a los que concurren allí".

Imatge del manuscrit de Francisco de Zamora sobre Sant Miquel del Fai, ©Biblioteca Nacional de España.

¹Cana: Dimensió variable que equivalia a unes 2 vares.
²Vara: Mesura de longitud que s'utilitzava en diverses regions d'Espanya amb valors diferents, que oscil·laven entre els 768 i els 912 mm.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Els comentaris d'aquesta pàgina són moderats. Abans de visualitzar-se haurà de ser aprovat pel propietari del blog, pel que pot passar un cert temps abans no sigui publicat.

Post Top Ad

Your Ad Spot